Home     Billing Boats 520 Slo-mo-Shun IV KIT
Billing Boats 520 Slo-mo-Shun IV KIT

Billing Boats 520 Slo-mo-Shun IV KIT




€ 186.02


Artikelcode: OVB BB520

Billing Boats 520 Slo-mo-Shun IV KIT


  • Productinformatie

Geschiedenis Slo-mo-Shun IV

Toen drie mannen elkaar in 1949 in een watersportwinkel ontmoetten, kon geen van hen vermoeden wat een vreemde en verreikende consequenties hun samenwerking zou hebben voor hun bij het bower van een betere raceboot.

Slo-mo-shun IV was inderdaad beter dan welke voorgaande raceboot ook. Maar ze was meer dan dat: Slo-mo IV raakte het hart van de duizenden mensen die haar toejuichten en veranderde voor altijd de gevoelens van de Seattlers bij het denken aan de eerste week van augustus.

Slo-mo IV veranderde het leven van diegenen die het meest met haar te maken hadden en verwoestte bijna de levens van sommige van hen. Ze wekte sensatie en woede op en , tenslotte zette ze aan tot tranen en inspireerde tot poëzie.

Bouwer: Jensen Motor Boat Company
Tewaterlating: midden oktober 1949
Materiaal: romp van scheepstriplex (Tanguile mahonie, ½” bodem en zijkanten, 3/16” dek), kiel en spanten van eiken en spar, 100/1000 aluminium bekleding van de waterrakende oppervlakken, vliegtuig-fittings en smeedstalen roer en schroef.
Lengte: 28 voet
Diepte middendeel romp: 2 voet 6 inches
Breedte: 11 voet 6 inches
Gewicht (droog): 4.400 lbs.
Over de jaren werd de romp zwaarder; typische oorzaken hiervan waren versterkingen, reparaties, kleine veranderingen en van water en olie doordrenkt hout. Ook een meer uitgebreide uitrusting en de overstap van een Allison naar een  Merlin motor lieten het gewicht oplopen tot zo'n 5.000 lbs.
Tandwielkast (1950) : gemonteerd aan de motor, 3:1 verhouding, gebouwd door Western Gear Works in Seattle
Schroef: 2-blads, 13 5/8” x 25”, gemaakt door Hi Johnson voor de recordvaart; bevestigd op een 1 7/16” K-Monel schroefas van 10 voet lengte.

Slo-mo was in eerste instantie voorzien van een Allison V-1710-133 motor. Volgens Mike Welsch “ We wisten destijds het verschil niet. G6-en werden pas na Korea beschikbaar.”
Voor de 1952 poging gebruikte Slo-mo een Allison. Deze kan inderdaad een G6 geweest zijn; hij had water-alcohol inspuiting. Gido's motoren kostten $ 10.000 per stuk en waren bepaald geen standaard motoren.
De G6, type V-1710-143/145, heerste in de jaren 1953 en '54. In 1955 nam de door Packard gebouwde Merlin het over voor de opvolgende twee jaren van pogingen en overwinningen met zusterschip Slo-mo-Shun V.